Graffiti kan een vorm van dissidentie zijn, een vandalisme dat de publieke ruimte gebruikt voor subversieve boodschappen. Als je door Bahrein loopt, zie je vaak politieke slogans op de muren gesmeerd– meestal heeft men geprobeerd ze te censuren onder dikke lagen witte verf. Minder gebruikelijk, maar toch niet ongewoon, zijn de stencils van gezichten.
diss+graff1
Gister liep ik door een ‘dorpswijk’ van de binnenstad om de oude deuren en gebouwen te fotograferen. Ik raakte gegrepen door een soort psychogeografisch parcours. Op de muren zag ik leuzen die behoorlijk ver gingen, al waren ze incompleet. Maar nog interessanter was het gezicht van een man, steeds opnieuw gesprayed, en ik volgde het spoor van zijn gezicht om te kijken waar ik zou eindigen.
diss+graff4
diss+graff3
Terwijl ik stond te kijken kwam er een man voorbij die zich afvroeg waarom ik met een grote camera foto’s van zijn buurt stond te nemen. Ik vroeg hem naar de stencils. Wie was die man en waarom stond zijn gezicht op de muren? Hij zei dat de man ooit eens gedood was, te lang geleden voor hem om alle details te weten, maar het was gebeurd voor ‘1995’. Ze hadden zijn gezicht op de muren laten staan uit respect voor een slachtoffer van sektarisch geweld, zonder te weten wie degene was die ze daar had afgebeeld.
diss+graffnone
[aangetroffen op humanette sprawls.]

