5 Years of Hyperdub [2cd Hyperdub]

5 Years of HyperdubNa de vliegende start van Burial in 2006 met z’n alomgeloofde debuutalbum is wat het Hyperdub-label sindsdien op de markt heeft gebracht enerzijds trouw aan de wortels van de singuliere sound uit Londen, anderzijds dreigt, zoals altijd met dance en pop, de altijd meer sombere reflectie op dubstep die Hyperdub eigen is te amalgameren met de gemene deler van dance. Hier speelt natuurlijk het probleem van diversificatie: hoe lang kun je de gimmick van de verklanking van nachtelijke somnambulatie in het ghettohart van de grotestad volhouden?

Burial, zeker op z’n tweede, wist de ziel van dubstep en R&B naadloos te koppelen aan de grit en noise die je associeert met Zuid- en Oostlonden. De perfecte single South London Boroughs, hier op de verzamelaar en niet verschenen op het cd-debuut, laat de synaesthesia van stad en klank goed horen. Op cd 1 vinden we een nieuw nummer van Burial, dat helaas wijst op het effect van diminishing returns van zuivere concentratie in de pop, dat bijna altijd op herhaling neerkomt. Intuïtief wordt dat aangevoeld door labelbaas Steve Goodman – een alumnus overigens van het beruchte Cybernetic Culture Research Unit aan de Universiteit van Warwick, toen dat nog een hotbed van Deleuzianisme was; de relatief nieuwere acts op het label, zoals Ikonika, Mala, Cooly G volvoeren een digitale verstoring van wat de meer oorspronkelijke dub van Burial en Kode9 laat horen aan instant bezinning door matiging van het tempo. Ze zijn daarmee tegelijkertijd meer au courant, maar dus eo ipso ook overgeleverd aan het drukkende keurslijf van het nu.

Het is de dialectische strijd tussen aan de reggae en authentieke dub ontleende vertraging, met hulp van allerhande muziekexterne middelen, en de versnelde ADHD hyperactiviteit die deze verzamelaar en dus het label zelf (goede naam dus!) ten enenmale kenmerkt. De staalkaart aan stijlen, binnen de relatieve beperkingen van dubstep, laat zien dat Hyperdub goed doorheeft waarom een herwaardering van muzikale waarden alleen maar mogelijk zal zijn door een gepreciseerde kennis van en kritische liefde voor de nieuwste consumerproductietechnieken en -middelen. Doordenking van het nu door avanttechniek voor mensen van de straat.

Advertisements
%d bloggers like this: