De laatste paar wegrottende villa’s in Magdeburg, Oost-Duitsland. Hier woonden Russische legerofficieren voordat ze in 1989 de DDR uit werden gegooid.

In deze villa begon ik rond te kijken en raakte gefascineerd door de hele geschiedenis ervan. Mijn onderzoek bracht allerlei herinneringen aan de Duitse eenwording bij me boven en ik vroeg me af hoe dat voor de Russen geweest moest zijn, om voor altijd het land te worden uitgezet.

De lokale bevolking (die me de hele tijd in de gaten hielden terwijl ik in de villa was) vertelde me dat de Russen alles wat ze maar konden uit de villa’s hadden gehaald: kranen, tegels, toiletten, gootstenen. Wat ze maar konden transporteren ging mee naar Rusland.

Maar ze vergaten de krant Prawda van de 13e April 1989, die ik tussen het puin vond.

11_20090830-imgp4373

11_20090830-imgp4374

11_20090830-imgp4382

aangetroffen hier

